czwartek, 23 maja 2013

Lublin - 19 mm (1)

I taki oto był plan. Zabrać aparat założyć obiektyw szerokokątny i Lublin z takiej „szerokiej” perspektywy pokazać. 


Na dziś przestawię dwa zdjęcia.






Pierwsze to ulica Złota w Lublinie, na której według legendy mieszkał złotnik z piękną żoną. Złotnikowa żona swych wdzięków nie tylko mężowi użyczała to i legenda powstała. Złota w Lublinie nie tylko z legend słynie (coś się rymy dziś mnie czepiły), przy numerze drugim w latach 1899-1934 mieszkała Franciszka Arnsztajnowa.














I tu drugie zdjęcie się pojawi, które z Franciszką jest związane. Brama Krakowska w kadrze nietypowym ukazana. Nie chciałem prezentować tego obiektu jak na większości fotografii, wybrałem ujęcie ukazujące bramę od strony ul. Szambelańskie. Ale co Krakowska Brama ma z Panią Arnsztajnową wspólnego? Wiersz, który lubelska poetka w tomiku Stare Kamienia wydanym wspólnie z Józefem Czechowiczem umieściła.



Brama Krakowska


NOCĄ
W starem sklepieniu Krakowskiej Bramy wysoko świeci lampy elektrycznej księżycowe oko. Lęk nieprzytomny serce szarpie. Na Boga! nie pójdę tam sama! Cień tu swój zostawiłam. Wczoraj? Czy dawno? Nie pomnę. Wśród groźnej ciszy wypełza do mnie z za szkarpy, rozżarzonemi patrzy oczyma i szepce. Co mówisz? Nie słyszę.

RANKIEM
Z Bramy Krakowskiej ganku
górą, górą,
ponad grodu mury,
mosiężnie, triumfalnie wylatuje Poranek.
Mdleją struchlałe cienie.
Już skrzydła Złotopole
pieszczą głowy siwe kamienic.
O słońce, słońce,
twym ustom gorącym
któż oprzeć się zdoła!





Na koniec kilka słów o specyfikacji zdjęć. 


Pentax program a + Vivitar 19mmF3.8

acros 100 w ID11

skan powiększenia na barycie Fomabrom N111 10x15 (żaden skan nie odda błyszczącego barytu z suszarki)

5 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. tak spotkałem się z tą opinią :), starałem się nawet wdrożyć ją w życie - nie wyszło, suszarka (jak dla mnie)jest odpowiednia i (jak dla mnie) daje dobry efekt

      Usuń
    2. a suszyłeś emulsją do szyby czy papierem do szyby? bo jak emulsją, to mogło nie wyjść.

      Usuń
    3. i tak i tak - jak papierem to wszystko ładnie, http://polewkadrze.blogspot.com/2012/04/wystawa.html

      a jak spróbowałem emulsją - to kilka powiększeń poszło do kosza, szybę starałem się wypucować jak najdokładniej, poczytałem na koreksie jak to się robi - jednak nie wyszło :(

      Usuń
    4. Ja raz suszyłem w kiblu na kafelkach. Ale w warunkach jakie posiadam wolę plastik.

      Usuń